Att köpa bil är ofta en stor affär - och för många innebär det också att ta ett billån. Men hur många svenskar jämför egentligen sina lån innan de bestämmer sig?
För att ta reda på det har vi gjort en undersökning bland svenska bilägare. Resultatet visar att många fortfarande går direkt till sin bank, utan att kontrollera om de kan få en bättre ränta någon annanstans.
Undersökningen genomfördes i oktober 2025 och omfattade 1 002 personer i åldern 20 - 70 år som äger eller nyligen har köpt bil. Syftet var att ta reda på hur många som jämförde olika billån innan de bestämde sig för vilket lån de skulle ta.
Deltagarna fick svara på frågorna:
Undersökningen genomfördes med hjälp av en webbenkät och är representativ för Sveriges befolkning när det gäller kön, ålder och region.

71 % angav att de jämfört billån från olika långivare innan de bestämde sig för att teckna. 29 % har dock angett att de ej jämförde, de tog första bästa erbjudande. Vår rekommendation är att alltid jämföra lån innan man tecknar, det finns ofta en långivare med samma villkor som erbjuder lägre ränta. Om inte, så är det oavsett gratis!

Hur de jämförde varierade en del. De flesta gjorde jämförelsen själva – det vill säga att de surfade runt hos olika långivare och kollade deras räntor. Det går absolut att göra så, men det är mer tidskrävande och risken finns att man missar de bästa erbjudandena från långivare man inte besöker.
20,6 % uppgav att de använde en låneförmedlare för att jämföra, och lika många (20,6 %) använde en jämförelsesajt som denna sida (billån.se).

Som väntat var räntan det viktigaste när svenskarna jämförde sina billån – 40 % svarade detta.
29 % angav att avgifterna, såsom uppläggningsavgift, administrationsavgift och aviavgift, var viktigast.
14 % tyckte att återbetalningstiden var den viktigaste faktorn, då många gärna väljer en längre återbetalningstid för att få en lägre månadskostnad.
Cirka en av tio ansåg att förtroendet för banken eller långivaren vägde tyngre än en låg ränta, och 6 % önskade att långivaren godkände betalningsanmärkningar.
Ingen uppgav att möjligheten att lösa lånet i förtid var viktig.

Hela 86 % förstod lånevillkoren väl eller mycket väl, bra jobbat från långivarnas sida att framföra detta. Det var endast 14 % som förstod de dåligt och 0 % förstod det inte alls, ett bra resultat!

Nu till det viktigaste – räntan på billånet.
25 % uppgav att de var väldigt nöjda med räntan de fick efter att ha jämfört – en bra siffra.
63,9 % svarade att räntan de erbjöds var ”okej” – varken dålig eller särskilt bra. Hade de fått ett lägre erbjudande hos en annan långivare hade de bytt.
Endast 11,1 % uppgav att de önskat en lägre ränta, vilket är en förvånansvärt låg siffra. Det överraskade oss något, eftersom man ofta vill ha en lägre ränta oavsett vilken man redan har.

Hur många kan då tänka sig att byta billån om de erbjuds en lägre ränta?
Hälften svarade att du absolut hade kunnat tänka sig byta billån om de hittade en långivare som erbjöd lägre ränta, oavsett om det är enkelt eller inte.
36,1 % var lite osäkra på om det är enkelt eller inte. Men hade gärna testat om det var enkelt och de inte behövde bli en stor process av det hela.
13,9 % var nöjda med räntan som de hade och ville inte byta billån för att få lägre ränta. Det är möjligt att dessa får en samlingsrabatt hos den långivare/bank de har sitt billån hos just nu, och vill inte förstöra detta.
71 procent jämför innan de tecknar, men bara 25 procent är väldigt nöjda med räntan medan 63,9 procent landar i “okej”. Ränta (40 procent) och avgifter (29 procent) styr mest, återbetalningstid väger in för några, men förtidslösen prioriteras inte alls – oväntat och sannolikt en missad trygghetsfaktor. 86 procent uppger att de förstod villkoren väl, ändå blir slutkänslan ofta “okej”, vilket antyder att många hittar ett bra, men inte bästa, erbjudande. Egen research dominerar över förmedlare/jämförelsesajter (20,6 procent vardera), vilket kan begränsa urvalet och därmed nöjdheten.
Största möjligheten finns i gruppen som kan tänka sig att byta vid lägre ränta om det är enkelt (36,1 procent), utöver de som redan säger ja direkt. Här vinner den som gör bytet friktionsfritt, visar total kostnad över tid (inte bara ränta), och tydliggör värdet av förtidslösen och avgiftsstrukturen. Praktiskt: visa konkreta sparexempel, ha ett steg-för-steg-flöde för byte, och bredda träffbilden genom fler långivare – då ökar chansen att fler går från “okej” till riktigt nöjda val.

Emil är vår skribent på billån.se med lite över 3 år erfarenhet av lånemarknaden. Med en bra känsla för detaljer och ett genuint intresse för privatekonomi strävar han efter att hjälpa läsare fatta välgrundade beslut.